10% הנחה על כל האתר + משלוח חינם מעל 399 ₪

Search
Close this search box.

אנדומטריוזיס – התפשטות רירית הרחם

אנדומטריוזיס – התפשטות רירית הרחם, היא מחלה שמוגדרת בגניקולוגיה המערבית כחידה ויחד עם זאת כמעט כל שתי נשים מתוך עשר לוקות במחלה זו. האבחון עלול לקחת זמן רב (לעיתים חודשים, ולעיתים שנים), זמן רב בהן נשים רבות עוברות מסכת ייסורים. המחלה גורמת לבעיות פריון, ציסטות בשחלות ולנזקים באיברים פנימיים. התסמין לרוב יהיה כאבים חזקים בתקופת המחזור וכפועל יוצא, פגיעה ברמת איכות החיים.

התאוריה הקלאסית גורסת כי אנדומטריוזיס נובע מדמם ויסתי הזורם “אחורה” לכיוון האגן, כך שחלק מדם הווסת והרקמה המרפדת את הרחם חוזרים אל החצוצרה ולאחר מכן משתרשים ברקמת האגן ומתחילים לצמוח.  בזמן מחזורי ווסת חודשיים, הרקמה הרירית היוצרת את רפידת הרחם צומחת בתוך חלל הרחם, וכאשר רקמת האנדומטריום (רקמת רירית הרחם) גדלה מחוץ לחלל הרחם – המצב נקרא אנדומטריוזיס.  באנדומטריוזיס, רקמה זו צומחת באזורים אחרים של אגן הירכיים ולעיתים אף מחוץ לאגן.  האזורים הנפוצים ביותר לגדילה של רקמת אנדומטריום מחוץ לרחם הם איברי הרבייה, קרי בשחלות, החצוצרות, באגן על פני קרום הצפק סביב לחצוצרות והרחם ולעיתים, גם על המעיים.  במקומות בהם רירית הרחם גדלה, היא מגיבה לגירוי ההורמונלי במחזור החודשי ובמקביל למחזור החודשי מוקדים אלו ידממו.  במקרה של אנדומטריוזיס הדימום אינו מופרש החוצה אלא נשאר בחלל הבטן, לעיתים, המוקדים ממשיכים להתפשט באגן ובבטן ומתפתחים במקומות נוספים.  במצב שבו מוקדי האנדומטורוזיס מתפתחים בחצוצרה או בשחלה עלולים להווצר ציסטות המכילות בעצם דם ישן בצבע חום כהה – מצב זה עלול לפגוע בתפקוד השחלות והחצוצרות ולגרום לבעיות פריון.


הסימפטומים השכיחים הקשורים לאנדומטריוזיס:

1. כאב מחזור שמחמיר משנה לשנה.

2. כאב בזמן מגע מיני או אחריו.

3. כאב בבטן התחתונה, באגן ולעיתים בגב התחתון לפני ובמהלך המחזור.

4. כאב בזמן הטלת שתן.

5. דימום כבד בזמן הווסת.

6. דימומים בין מחזורי הווסת.

7. אי פוריות (אחרי נסיון של שנה להרות).

8. דימום מפי הטבעת בעת הווסת .

9. הפרעות במערכת העיכול: עצירות, כאבים בשעת פעילות מעיים ושלשולים המופיעים בזמן מחזור.


איך מאבחנים?

אנדומטריוזיס של חלל הבטן ניתן לאבחן באמצעות לפרוסקופיה, ובמקרים נדירים ניתן לאבחן גם באמצעות בדיקה ידנית של האגן אם צוואר הרחם או הנרתיק נגועים בפצעים של רירית הרחם.  למרבה הצער, מחקרים מערביים? מראים כי האישה הממוצעת הסובלת מאנדומטריוזיס עוברת כחמישה רופאים לפני האבחון הנכון, היות ולעיתים מדווחים סימפטומים כמו תסמונת המעי הרגיז שדומים לסימפטומים של אנדומטריוזיס.  חשוב שתבצעי אבחנה מדויקת ותקשיבי לגופך, אבחון נכון בהתחלה מונע סיבוכים אפשריים לאורך שנים.

אנדומטריוזיס בעיני הרפואה הסינית

ברפואה הסינית דם הוא צורה דחוסה של צ’י (אנרגיית החיים) וככזה, צריך לזרום באופן אחיד וסדיר, לעולם אסור שתנועתו תהיה קפואה או בלתי יציבה.  אם הזרם החלק של הדם נחסם, עלול להיווצר מצב של חסימת דם.  חסימת דם, גורמת במקרים רבים למיחושים גניקולוגיים.  בשפת הרפואה הסינית: סטגנציה (תקיעות), עלולה להביא למיחושים וכאשר קיים כאב הוא מצביע על סטגנציה.

 האם קיים טיפול לאנדומטריוזיס באמצעות הרפואה הסינית?

כן. הוכח כי מצבן של הסובלות מאנדומטריוזיס משתפר, כאשר הן זוכות לטיפול מתקדם התומך היטב במערכת החיסון שלהן וכאשר הן מגלות פתיחות ומוכנות לבדוק מה עליהן לשנות בחייהן.  מטופלות רבות נרפאו מסימפטומים של אנדומטריוזיס באמצעות טיפולים השונים זה מזה.  חשוב יותר, רבות מהנשים הסובלות הגיעו להבנה גדולה יותר של מה שהן נדרשות ללמוד כדי להגיע לריפוי אמיתי ולא רק כדי להסוות את הסימפוטמים הגופניים שלהן.  לכן, הטיפול שהרפואה הסינית מציעה הינו טיפול המשלב דיקור סיני ותזונה מתאימה המשולבת עם צמחי מרפא יעודיים.

תזונה מומלצת:

מומלץ שתימנעי (או תמעיטי צריכה) ממוצרי חלב ובשר, כיוון שאלה עשירים בחומצה ארכידונית (חומצת שומן מסוג אומגה 6). רצוי להימנע מכל השמנים הבלתי רוויים חלקית, לדוגמא – מרגרינה.

יש להוציא כליל מהתפריט את כל מרכיבי הקפאין: תה, קפה, קולה וכדומה.

המזונות המומלצים לוויסות רמות האסטרוגן, בשילוב בתפריט תזונה מתאים, הם הירקות: כרוב, כרוב עלים, ברוקולי ולפת.

תפריט עשיר בסיבים יכול לצמצם את הכמות הכוללת של האסטרוגנים בזרם הדם: שעועית, אורז מלא, ירקות ופירות (עדיף אורגניים), שיבולת שועל וחיטה גרוסה.

מאכלי סויה גם כן רצויים מאד: טופו, טמפה, רוטב סויה ומיסו.
מה עם תוספי תזונה?

ויטמינים הינם חיוניים להקלה על הכאב והרגעת הסימפוטומים הנלווים:

1. ויטמין C – מסדיר את זרימת הצ’י ומנקה חום.

2. ויטמין k – טוב לשיפור קרישת הדם.

3. סידן, מגנזיום ואבץ – להקלה על כאבים והתכווציות.

 

מהו הטיפול הפרקטי של הרפואה הסינית עבור אנדומטריוזיס?

הרפואה הסינית משלבת בין דיקור סיני וצמחי מרפא.  הדיקור הסיני מניע את צ’י הכבד, מרגיע, מווסת את יאנג הכבד ובעצם מקל על כאב.  הדיקור מרגיע את אי השקט, ומשכך כאבים בגוף: כאבי בטן עוויתים, כאב בצד הגוף, בחזה ובבטן, סיאטיקה קשה וכאבים המקרינים לגב.  הצמחים המומלצים לצריכה נרקחים בהתאמה אישית ואין לצרוך אותם ללא הנחיית מטפל.  התהליך מתבצע במקביל לדיקור הסיני ודורש מעקב.
להלן דוגמא לצמחים מסוגים שונים לטיפול באנדומטריוזיס:

1. Paonia אדמונית – במסורת המערבית שימש הצמח גם כנוגד עווית, כמחזק וכמצמת. ברפואות האסייתיות המסורתיות נודע הצמח כמעצים דם (blood tonic) וכמסדיר מחזור חודשי.

2. Vitex שיח אברהם – צמח ייחודי במנגנון השפעתו ההורמונאלית. הוא משפיע על המאזן ההורמונאלי דרך התערבות בהשפעת ההיפותלמוס על פעילות בלוטת יותרת המוח, דבר הגורם להגברת הפרשה של LH והפחתת FSH, ובכך משפר את פעילות הגופיף הצהוב ומגביר הפרשת פרוגסטרון בשחלה.

3. Capsella ילקוט הרועים – מניע דם, מסלק גודש וממתן את המחזור, סופח ומפסיק הפרשות ודימומים: תקיעות דם ברחם, דימום וסתי מוקדם, תחושת כובד באגן, ווסת גדושה, כאבי מחזור ומחזור לא סדיר.

הטיפול הסיני אינו מתנגש בטיפול המערבי הקונבנציונלי ויכול משמש כטיפול משלים ותומך.
מקורות:

ד”ר כריסטיאן נורתרופ

מומלץ לקרוא יומני החלמה של מטופלות.

את מוזמנת ליצור עמי קשר דרך האתר, דרך המייל שלי: [email protected] או בטלפון 054-4611683 לקביעת פגישת טיפול אישית ומקצועית, להתייעצות, או פשוט לשיחת תמיכה והכוונה.

שלך,
מור

המוצרים שלי

נגישות
Search
דברו איתי
דברו עם מור
איך אפשר לעזור