10% הנחה על כל האתר + משלוח חינם מעל 399 ₪

Search
Close this search box.

גיל המעבר

אלופציה – יומן החלמה סיגלית

גיל המעבר (מנופאוזה) הוא מונח שמתאר 3 שלבים נפרדים:

פרה-מנופאוזה (טרום גיל-המעבר) – זוהי תקופה שנמשכת בין שנתיים לשמונה שנים לפני שמחזור הווסת מסתיים, במהלכה הביוץ והמחזור החודשי הופכים בהדרגה ללא סדירים. היא מתאפיינת בירידה טבעית ברמות ההורמון אסטרוגן, שאחראית לעלייה ברמות ההורמונים FSH ו- LH.

מנופאוזה (גיל המעבר) – ההפסקה המוחלטת של הווסת למשך 12 חודשים מסמלת את תקופת המנופאוזה ואת סיום עידן הפוריות. הגיל הממוצע של המנופאוזה הוא 51, למרות שהוא יכול לנוע בין הגילאים 40-58.

פוסט-מנופאוזה – זוהי התקופה שחלה לאחר ההפסקה המוחלטת של הווסת.

התסמינים הנפוצים

השינויים ההורמונליים בתקופת הפרה-מנופאוזה גורמים לתסמינים הנפוצים הידועים  כ-‘תופעות גיל המעבר’, והם כוללים:

גלי חום והזעות לילה – 80% מהנשים לערך סובלות מגלי חום, ואצל 15% גלי החום מוגדרים כקשים והם מלווים בהסמקה, בהזעות, בדופק מהיר, בנפילות לחץ דם וחולשה, בתחושת עקצוץ בעור ועוד. זוהי חוויה מפוקפקת שבמקרים רבים מובילה למבוכה, לחוסר נוחות פיזית, ליקיצות בלילה ולנדודי שינה ולעיתים אף לדיכאון.

בעיות זיכרון – הן מתקשרות לשינוי בתפקודים ההורמונליים הנשיים, אך הן מוחמרות על רקע נדודי השינה והסטרס הנפשי שנשים רבות נמצאות בו. בעיות זיכרון עלולות לגרום למבוכה רבה ונשים רבות אף חוששות מאוד כי מדובר בסימנים הראשונים של אלצהיימר, מה שמחמיר את הלחץ.

נדודי שינה –  מדובר בסימפטום נפוץ, שלאורך זמן יכולות להיות לו השלכות קשות, בפרט  אם כאשר לבסוף נרדמים יש יקיצות תכופות על רקע הזעות לילה. מחסור מתמשך בשינה עלול לגרום לעייפות וחוסר אנרגיה, להחמרה של בעיות זיכרון, לסטרס נפשי, לעצבנות, למצב רוח ירוד, לעלייה במשקל ועוד.

פלפיטציות – זוהי תופעה נפוצה בקרב נשים בריאות בגיל המעבר. היא נגרמת עקב נפילות לחץ דם ארעיות שמתלוות לגלי החום (שמסבירות את תחושת החולשה), כשהדופק המהיר הוא בעצב תגובה פיזיולוגית של הגוף שמטרתה להעלות בחזרה את לחץ הדם שירד. למרות שהתופעה נפוצה, עדיין מומלץ לשלול בעיית לב או בעיה בבלוטת התריס.

דיכאון וחרדה – השינויים ההורמונליים, הדאגות – חלקן קשורות לגיל ולעתיד החדש שבאופק, חוסר השינה, בעיות הזיכרון, התזונה שלוקה בחסר – כל אלו עלולים להוביל לתחושות של תסכול, לדאגות לגבי הבריאות הכללית ואפילו לדיכאון.

יובש בנרתיק –  זוהי תופעה שנגרמת עקב הירידה בייצור ההורמון אסטרוגן שיש לה השלכות על כלל החוויה המינית והיא אף מתקשרת לרגישות מוגברת לזיהומים וגינליים, על רקע הירידה הטבעית ברמת החומציות בנרתיק.

עלייה במשקל – למרבה הצער זה קורה גם אם אין שינוי בצריכה הקלורית היומית, והסיבה לכך היא שעם הגיל והשינויים ההורמונליים, הגוף נוטה לאגור שומן במקום לשרוף שומן (כלומר הוא כבר לא ממיר קלוריות לאנרגיה ביעילות כמו בעבר).

דימומים כבדים – נשים רבות חוות ווסת שופעת או “הצפות”, לפחות פעם אחת בתקופת גיל המעבר, וגם תופעה זו מתקשרת בד”כ לשינויים ההורמונליים. אולם בכל זאת מומלץ להיבדק בכדי לשלול גורמים אחרים לתופעה.

איך הרפואה הסינית מסייעת להקל על תופעות גיל המעבר?

על פי הרפואה הסינית תופעות גיל המעבר הן בעצם שיקוף של חוסר איזון אנרגטי פנימי. האנרגיה זורמת בגוף בערוצים שנקראים מרידיאנים, שעליהם נמצאות נקודות דיקור, ובעזרתן ניתן לאזן “עודף אנרגטי” – שמתבטא בהצטברות של חום בגוף בגיל המעבר. באופן דומה, ניתן גם לאזן “חוסר אנרגטי” שנגרם עקב הירידה הטבעית בהורמון אסטרוגן. כך ניתן להקל מאוד ואפילו להעלים לחלוטין את הסימפטומים הנפוצים.

בקליניקה אני רואה תוצאות מצוינות ומהירות לטיפול בתופעות גיל המעבר באמצעות דיקור, בעיקר בהקשר של ירידה בתדירות ובעוצמה של גלי החום וההזעות- עד להיעלמותם המוחלטת. בנוסף, נשים מדווחות על עלייה ברמת האנרגיה, שיפור בסימפטומים של עצבנות וחרדה, שיפור איכות השינה, התייצבות משקל הגוף ועוד.

את הטיפול בדיקור משלימה נטילה של צמחי מרפא. מקובל להשתמש בצמחי מרפא שנמצאים בשימוש מסורתי קליני מאות שנים, חלקם אף נבדקו במחקרים מדעיים שונים בשנים האחרונות. צמחי המרפא מותאמים לכל מטופלת בהתאם לאבחנה הסינית ועל כן יש לעשות שימוש בצמחי מרפא רק בפיקוח מטפל מוסמך. צמחי מרפא חשובים לגיל המעבר כוללים:

Actea Cimicifuga racemosa – קוהוש שחור:

ברפואת הצמחים הקוהוש השחור מהווה צמח מפתח לטיפול בתסמיני גיל המעבר. הוא משמש מאות שנים לטיפול בגלי חום ובהזעות שמלווים בכאבי שרירים, בדופק מהיר, ביובש בנרתיק וגם בסימפטומים רגשיים כמו עצבנות, חרדה ומצב רוח ירוד. בעבר נטען כי לצמח יש השפעה דמויית אסטרוגן, אך כיום המחקרים מצביעים על כך שהוא פועל במנגנון אחר – על ידי השפעה על המוליכים העצביים סרוטונין ודופמין שידוע כי הם מתקשרים לתופעה של גלי חום בגיל המעבר. מה אומרים המחקרים הקליניים? הם הראו כי נטילת הצמח שיפרה את איכות השינה של נשים בגיל המעבר שסבלו מהפרעות שינה קשות, הביאה לשיפור משמעותי בגלי חום והזעות וכן השפיעה על בריאות העצם בתקופת הפוסט-מנופאוזה.

Leonurus heterophyllus – זנב הארי:

השם העממי שניתן לצמח ברפואה המסורתית הוא ‘צמח האם’ זאת בזכות השימוש הנרחב שנעשה בו במצבים גינקולוגיים נפוצים וגם בגיל המעבר.

ברפואת הצמחים משתמשים בזנב הארי להרגעה, במיוחד בתקופות של שינויים רגשיים ותנודות במצב הרוח (לפני מחזור ובגיל המעבר למשל), שמתבטאים בחוסר שקט ובעצבנות, במצב רוח ירוד, בהפרעות שינה ובתחושות של חרדה. יש לו טעם מריר ואיכות מקררת, ולכן הוא מתאים מאוד לנטילה כשיש גלי חום.

מה אומרים המחקרים הקליניים? מספר מחקרים הצביעו על ההשפעה המיטיבה שיש לצמח על מערכת הלב וכלי הדם: הוא סייע לאזן לחץ דם גבוה, להסדיר קצב לב מהיר, לשפר את פרופיל השומנים בדם, ועוד. הוא מתאים במיוחד עבור נשים שחוות דכדוך בגיל המעבר ודפיקות לב מואצות על רקע גלי החום.

Bacopa monnieri – בקופה/פשתה שרועה

זהו צמח מרפא מהרפואה ההודית בה הוא נחשב כ”מזון למוח” וכצמח הזיכרון. בשנים האחרונות מחקרים קליניים רבים מצאו כי הוא תורם לשיפור תהליכי החשיבה והתפקוד הקוגניטיבי, כמו למשל יכולת המיקוד והזיכרון. איך הוא עושה זאת? מחקרים הראו כי יש לו פעילות נוגדת חמצון חזקה בפרט במבנים במוח שקשורים לזיכרון וללמידה ושהוא מעלה את הרמות של מוליך עצבי (אצטיל-כולין) שמשפיע על תהליכי זיכרון ולמידה. הערך המוסף של הבקופה הוא בהשפעתו המרגיעה. מכל הסיבות הללו הוא מתאים במיוחד לנשים בגיל המעבר שחוות שכחה וחוסר ריכוז, שאליהם מתלווים חוסר שקט ועצבנות. אך גם עבור נשים לאחר גיל המעבר הוא חשוב, משום שבמחקר קליני התגלה כי הבקופה הפחית ערכי טריגליצרידים ואת הכולסטרול הרע (LDL) וגם הוריד לחץ דם וקצב לב גבוהים. לכן מסקנת החוקרים הייתה כי לבקופה פוטנציאל רב כצמח המפחית את גורמי הסיכון למחלות לב בקרב נשים בתקופת הפוסט-מנופאוזה.

מאקה

המאקה הוא צמח מרפא שגדל  במרומי האנדים הפרואנים, שם אוכלוסייה שלמה ניזונה כמעט רק ממנו. הערכים התזונתיים של המאקה גבוהים מאוד. הוא נחשב לסופר-פוד של ממש, שעשיר בחלבונים, בברזל, בפחמימות מורכבות, בויטמינים ובמינרלים, ויש בו רכיבים צמחיים ייחודיים שתורמים להעלאת רמות החיוניות והאנרגיה, החשק המיני, מצב הרוח וגם להקלה תופעות גיל המעבר ולשמירה על בריאות העצם, כפי שאף נבדק בלא מעט מחקרים מדעיים. חשוב לציין כי המאקה עצמה אינה מכילה הורמונים, אלא ככל הנראה הרכיבים הצמחיים שהיא מכילה הם בעלי השפעה מאזנת על הורמוני המין הנשיים. מה אומרים המחקרים הקליניים? הם ציינו כי למאקה יעילות מבטיחה בטיפול בתסמיני גיל המעבר בנשים, כולל שיפור בחשק המיני, וכי היא תורמת לאיזון מצב הרוח. מחקר קליני שנערך בבי”ח אוסטרלי מצא שהמאקה הייתה יעילה לטיפול בסימפטומים פסיכולוגיים שנשים חוו, כגון דיכאון וחרדה.

את מוזמנת ליצור עמי קשר דרך האתר, דרך המייל שלי [email protected] או בטלפון 054-4611683 לקביעת פגישת טיפול אישית ומקצועית, להתייעצות, או פשוט לשיחת תמיכה והכוונה.

התוכן במאמר זה הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד, והמידע בו אינו התוויתי ואינו מהווה המלצה רפואית מוסמכת. נשים בהיריון, מניקות, ילדים והנוטלים תרופות מרשם – יש להיוועץ ברופא לפני השימוש בתוספי תזונה.

המוצרים שלי

נגישות
Search
דברו איתי
דברו עם מור
איך אפשר לעזור