10% הנחה על כל האתר + משלוח חינם מעל 399 ₪

Search
Close this search box.

הפלות בראיית הרפואה הסינית

שרירנים | מיומות

בחרתי להתמקד במאמר זה בנושא של הפלות ספונטאניות ובגישת הרפואה הסינית לטיפול בהן. הפלה ספונטאנית מוגדרת כהפלה לא צפויה, ולרוב גם לא מוסברת, שקורית לפני השבוע ה-20 להיריון. הפלה היא הסיבה הנפוצה ביותר לסיבוך של היריון. אך למרות זאת, האחוז המדויק של מספר ההפלות הספונטניות בקרב האוכלוסייה הנשית אינו ידוע (מאחר שאחוז ההתעברות הוא נתון חסר). מה שכן ידוע הוא שאחד מתוך כל שבעה הריונות מאובחנים יסתיים בהפלה ספונטאנית. שיעור ההפלות עולה ביחס לגיל האישה (פחות מ- 2% בנשים מתחת לגיל 30, ובין 5-10% בנשים מעל גיל 40), אך הוא יורד אל מתחת ל-3% אם בבדיקת האולטרסאונד בשבוע השמיני נצפה עובר בריא לאם בריאה.

מליווי של נשים רבות אני גם יודעת, שהפלה ספונטנית לרוב מלווה בצער גדול ובתחושת אובדן ואבל, ולעיתים נשים חשות אשמה ואף נוזפות בעצמן (“אם רק לא הייתי מעשנת או שותה אלכוהול”… או “זה רק בגלל הספקות שהיו לי לגבי ההיריון”), ולכן אספקט חשוב מאוד בטיפול הסיני הוא תמיכה ואיזון מבחינה רגשית.

גורמים רבים יכולים לגרום להפלות, למרות שלרוב יהיה קשה להצביע על סיבה אחת מדויקת, והם כוללים: גורמים עובריים, גורמים אימהיים, גיל האישה, חשיפה לגורמים סביבתיים (למשל כימיקלים בבית או בעבודה), זיהומים, מומים גנטיים, בעיות אנדוקריניות (סוכרת ותת-פעילות של בלוטת התריס למשל), גורמים אימונולוגיים, בעיות בקרישת הדם, חוסרים תזונתיים ועוד.

לאישה שעברה הפלה ראשונה יש סיכוי של 1% בלבד לעבור הפלה נוספת. לעומתה אישה שלא ילדה בעבר ועברה שתי הפלות או יותר – הסיכון להפלה נוספת עולה ל- 40%.

המונח ‘הפלות חוזרות’ מתייחס להיסטוריה רפואית של 3 הפלות ספונטניות ומעלה ברצף. הוא דורש בירור רפואי פרטני של האישה, וגם של הגבר, לגבי שורש הבעיה (למשל קרישיות יתר, בעיה זיהומית, בעיה בצוואר הרחם, חוסר איזון הורמונלי ועוד).

לעומתו, המונח ‘הפלה מאיימת’ מתייחס לדימום שמתחיל לפני השבוע ה-20 להיריון, שייתכן שיתלוו אליו התכווצויות של הבטן האמצעית או התחתונה וכאב, אך ללא פתיחה של צוואר הרחם (כלומר מדובר בסכנה להפלה). אם יש גורמי רקע מובחנים להפלה המאיימת (למשל זיהום ואגינלי), הטיפול הרפואי הקונבנציונלי יתמקד בהם, במטרה למנוע את אובדן ההיריון. במקרים אחרים הרבה פעמים הגישה היא של “נמתין ונראה” והנחייה למנוחה, ולכך יכולים להתווסף טיפולים בפרוגסטרון ובתרופות להפסקת ההתכווצויות של הרחם.

מדוע טיפולים בפרוגסטרון? משום שבמצב תקין, כשאישה נכנסת להריון פרוגסטרון מופרש באופן טבעי מהגופיף הצהוב ולאחר מכן מן השליה. הפרוגסטרון תורם לעיבוי רירית הרחם בכדי שיתאפשרו התנאים הדרושים להמשך התפתחות הביצית המופרית, והוא גם מונע התכווצויות של הרחם. מסיבה זו רמות נמוכות של פרוגסטרון מהוות גורם סיכון להפלה.

הפלות חוזרות בראיית הרפואה הסינית

לרפואה הסינית יכולה להיות השפעה חשובה כשמדובר בהפלות חוזרות, והיא מתבססת על אבחון הקונסטיטוציה האישית של המטופלת. הפלות ברפואה הסינית נתפסות כחוסר איזון בתפקוד ההרמוני של התהליכים והאיברים הפנימיים, וגם כחוסר איזון באותם מרכיבים אנרגטיים בגוף שבמצב מאוזן תומכים בהיריון תקין. האבחנה הסינית השכיחה ביותר להפלות חוזרות מתייחסת לחוסר איזון של אנרגיית הכליות – כאיבר שמתקשר (באופן סימבולי כמובן) לפריון ולהיריון. הכליות מכילות אנרגיה שנקראת ‘יאנג הכליות’ שמשפיעה על איברים ותפקודים רבים בגוף. אם אנרגיה זו נמצאת בחוסר, תהיה לכך השפעה ישירה על זרימת דם וצ’י (אנרגיית החיים) לרחם, ולכן תפקוד הרחם יפגע, מה שעשוי להסתיים בהפלה.

מעניין לציין, ש’חוסר יאנג הכליות’ היא פתולוגיה ברפואה הסינית, שבמקרים רבים מקבילה לאבחון רפואי קונבנציונלי של חוסר איזון בבלוטת התריס. כידוע, זוהי בלוטה שאחראית על ויסות תהליכים חיוניים רבים בגוף, כולל חילוף חומרים ואיזון הורמונלי. חוסר איזון בבלוטת התריס עשוי לגרום להפלות. גם רמה נמוכה של פרוגסטרון, שמתבטאת בד”כ בהפלות בשליש הראשון, מתקשרת בראיה סינית לחוסר של יאנג הכליות.

אצל נשים בגילאים מבוגרים יחסית, האבחנה הסינית השכיחה שמתקשרת להפלות היא חוסר באנרגיית היין (YIN) של הכליות. אצלן, מאותה הסיבה, לרוב יקדים להפלה גם קושי להיכנס להיריון. לכן הטיפול עשוי להציב דילמה: האם להמתין כחודש-שלושה חודשים בכדי לאזן ולהכין כראוי את הגוף להיריון, או האם להיכנע ללחץ שמציב השעון הביולוגי? הגישה הטיפולית תקבע בהתאם לגיל המטופלת ולתמונה ההורמונלית והקלינית – על פי האבחון הסיני.

חשוב להזכיר גם את הפן הרגשי של הפלות חוזרות. למשל, ברפואה הסינית הלב כאיבר מתקשר לרחם – כי הוא מזין אותו ואת העובר בדם. זו עובדה מעניינת, שכן הסינים מדמים את מעטפת הלב ואת הלב שבתוכה לרחם שעוטף את העובר.

מנקודת המבט הסינית, כל הפלה צורכת משאבים פיזיים ואנרגטיים מהגוף, והשינויים הפיזיולוגיים שנובעים כתוצאה מהמעבר מהיריון להפסקתו הפתאומית מצריכים את הסתגלות הגוף. זאת משום שרמות ההורמונים צונחות במהירות ולעיתים יש איבוד דם רב, ולכך מתווספת מצוקה רגשית (בפרט על רקע קושי להיכנס להיריון שקדם להפלה), וכל אלו גורמים להתשת הגוף. לכן הטיפול הסיני יתמקד באיזון הורמונלי ובמילוי חוסרים באמצעות דיקור, צמחי מרפא ותזונה – כדי להכין את הגוף לקראת ההיריון הבא. לחילופין, כשמדובר בהפלה מאיימת, ההתמקדות היא “בהרגעת” העובר והרחם בכדי למנוע את התרחשות ההפלה.

מקובל להשתמש בצמחי מרפא שנמצאים בשימוש מסורתי קליני מאות שנים, חלקם אף נבדקו במחקרים מדעיים שונים בשנים האחרונות. הצמחים מותאמים לכל מטופלת באופן אישי ולכן חשוב להשתמש בהם רק בפיקוח מטפל מוסמך. להלן דוגמאות לצמחי מרפא מקובלים לשימוש:

Vitex agnus castus – שיח אברהם

זהו אחד מהצמחים החשובים והמפורסמים ביותר ברפואת הצמחים המערבית לטיפול בבעיות גינקולוגיות נפוצות כגון חוסר איזון הורמונלי ובעיות פריון, אי סדירות של הביוץ והמחזור, כאבי מחזור, ועוד. נעשה בו שימוש מאות שנים על ידי מילדות בתקופות קדומות לשם מניעת הפלות חוזרות. הספרות המקצועית הבינלאומית של רפואת הצמחים המודרנית (הנקראת פרמקופיאה) מציינת כי זהו צמח שמקדם הפרשת פרוגסטרון על ידי פעילות שתומכת בגופיף הצהוב. למרות שמדענים עדיין לא זיהו את מנגנון הפעולה המדויק של שיח אברהם, נראה כי יש לו השפעה על ההורמונים FSH,LH ודרך כך נובעת השפעתו שמקדמת הפרשת פרוגסטרון. זאת בנוסף להשפעה מאזנת רמות גבוהות של ההורמון פרולקטין (שאף הן מקושרות לבעיות פריון).  כשמדובר בהפלות חוזרות על רקע פרוגסטרון נמוך משתמשים בשיח אברהם למטרות איזון הורמונאלי עוד טרם הכניסה להיריון, ומקובל להתמיד בנטילתו לפרק זמן מסוים לאורך שלבי ההיריון הראשונים. את הפסקת השימוש בו יש לעשות בהדרגה – בכדי לשמור על רמות פרוגסטרון מאוזנות כל הזמן, ולכן חובה לעשות את הטיפול בפיקוח של רופא /הרבליסט קליני.

Viburnum opulus – מורן

זהו צמח ממסורת רפואת הצמחים המערבית שמשתמשים בו בעיקר להרפיית שרירים והקלה על כאב עוויתי, מה שגם מסביר את השם העממי שניתן לו: Cramp Bark (bark = קליפת הגזע ממנה מכינים תמצית | cramp = עווית). למורן יש מוניטין רב-שנים כצמח נוגד התכווצויות רחם יעיל מאוד, ומקובל מאוד להשתמש בו במקרים של כאבי מחזור עוויתיים וגם אנדומטריוזיס. השימוש שנעשה בו בהיריון על ידי הרבליסטים מערביים (כלומר אנשי רפואת צמחים) התחיל לפני יותר ממאה שנים, אך עד היום מקובל להשתמש בו במצב של הפלה מאיימת – להפסקת ההתכווצויות הרחמיות, וכן בפורמולות צמחים שמיועדות למניעת הפלות חוזרות. זן נוסף של המורן אף נכלל בספר התרופות הקונבנציונליות האמריקאי של המאה ה-19 בדיוק למטרה זו של מניעת הפלות. במחקרים מודרניים זוהו רכיבי הצמח בעלי הפעילות נוגדת העווית, ואף נצפתה פעילות מרפה שלהם על תאי שריר הרחם במחקר בבעלי חיים.

Rhemania glutinosa – רהמניה

זהו צמח מרפא סיני חשוב מאוד, שנכלל במרשמים טיפוליים סיניים קלאסיים רבים. בהקשר של הפלות חוזרות הוא פועל לחיזוק אנרגיית הכליות ובנוסף הוא  מזין ומחזק את הדם. לכן הוא מתאים במיוחד לנטילה על ידי נשים עם הפלות חוזרות או הפלה מאיימת, שברקע סובלות מ”חוסר דם” (למשל המוגלובין נמוך או חוסר בברזל) שמתבטא בפנים ובשפתיים חיוורות, בציפורניים שבירות ונשירת שיער ובמבנה גוף רזה, ורבות מהן מתלוננות על חוסר אנרגיה ועייפות, רתיעה מקור ולעיתים גם סחרחורות והפרעות שינה. הרהמניה גם מאוד מתאימה לנטילה על ידי נשים בגיל מבוגר יחסית, עם קושי להיכנס להיריון או להחזיק היריון וכן כחלק מטיפול לעיבוי רירית רחם דקה ומיעוט מי שפיר.

התוכן במאמר זה הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד, והמידע בו אינו התוויתי ואינו מהווה המלצה רפואית מוסמכת. נשים בהיריון, מניקות, ילדים והנוטלים תרופות מרשם – יש להיוועץ ברופא לפני השימוש בתוספי תזונה.

את מוזמנת ליצור עמי קשר דרך האתר, דרך המייל שלי [email protected] או בטלפון 054-4611683 לקביעת פגישת טיפול אישית ומקצועית, להתייעצות, או פשוט לשיחת תמיכה והכוונה.

המוצרים שלי

נגישות
Search
דברו איתי
דברו עם מור
איך אפשר לעזור