10% הנחה על כל האתר + משלוח חינם מעל 399 ₪

Search
Close this search box.

סוד השימוש בכאב ככלי מדהים לריפוי

כאב ככלי לריפוי
מאת רועי בנימין מטפל ברפואה אלטרנטיבית.

כל אחד מאיתנו חווה במהלך חייו תחושת כאב ברמה כזאת או אחרת. בין אם מדובר בכאב פיזי או רגשי, החיים עם כאב כרוני יכולים להיות מאד מאתגרים והוא פוגע מאד את באיכות חיינו. קשה לנו מאד להתעלם מתחושת הכאב וזאת בעצם הסיבה שהוא מגיע מלכתחילה. תפקידו של הכאב היא להצביע על בעיה כלשהי ולכוון אותנו לשינוי שנדרש לעשות. ברוב המקרים כאשר נטפל בשורש הבעיה הכאב יסיים את תפקידו כמורה וישתחרר מעצמו או יפחת בצורה משמעותית.

כאדם שיש לו היכרות עמוקה עם כאב דרך חוויות אישיות, אנסה לשתף את התובנות שלי לגבי התהליך מהגעת הכאב ועד לשחרורו המלא מהגוף והנפש.

מהו כאב?

כאב הוא תחושה לא נעימה פיזית או רגשית המציינת נזק ממשי או פוטנציאלי לרקמת הגוף. הכאב נועד כדי לאותת לנו ולגוף עצמו להגיב על מנת למנוע נזק עתידי.

בפרקטיקה כאב מורגש כאשר מסר חשמלי עובר בסיבי העצבים של הגוף אל המוח המפרש את המסר. חוויית הכאב משתנה בין כל אדם מה שגורם לפרשנות להיות ייחודי לאותו אדם. דרושה הבנה מוקדמת כדי להגדיר את עוצמתה ולהתאים טיפול. הכאב יכול להתפרש כחוויה פיזית ככאב בשריר או באזור מסוים ויכול להתבטא באופן רגשי כמועקה או לחץ נפשי.

מהן הסיבות לכאב?

כאב מורגש בגוף כאשר נוציצפטור (קולטן אזעקה) במערכת העצבים מזהים נזק עצבי מידי או עתידי ומשדרים אותות מידע בנוגע לבעיה אל המוח. האופן בו המוח מתרגם את האותות הללו ויעילות ערוץ התקשורת ביניהם קובעת כיצד אדם יחוש את הכאב. המוח גם יכול לשחרר כימיקלים שיגרמו לתחושה טובה כגון דופרמין כטיפול נגד לכאב.

כיצד הגוף מגיב לכאב?

כאב אינטנסיבי ו/או מתמשך יוצר מגבלות ביכולת התפקוד היום יומית של הגוף ואף יכולה להשפיעה על ההתנהגות החברתית כשהגוף מתקשה לבצע פעילויות שהיה רגיל בשגרה. רגשות כמו תסכול, כעס, טינה, ולחץ יכולים לעלות כתוצאה מהמצב ולהחמיר את הכאב.

הגוף והנפש עובדים יחד בשיתוף פעולה ואינם ניתנים להפרדה. האופן בו המוח שולט בחשיבה ובדרך החיים משפיע על האופן בו הוא שולט בכאב הגוף. הכאב והפחד מכאב העתידי יכולים לגרום למוח להימנע מפעילויות פיזיות או חברתיות ולהוביל בהמשך לירידה ביכולת הפיזית וביכולת הרגשית.

כתוצאה מהכאב המתמשך הגוף נוטה להרגיש תחושה של לחץ שיכול לגרום לעלייה בלחץ הדם, קצב הנשימה והלב ,כאבי שרירים ולגרום לבעיות שינה ותאבון. תוצרי לואי אלו מכבידים עוד יותר על מצב הגוף ומקשים עליו מהתאוששות וריפוי ויכול להוביל את הגוף למצבים קיצוניים יותר כגון חרדה, דכאון ותלות באנשים ובתרופות.

חיבור הכאב למקום הרגשי

האדם הוא מכלול של גוף ונפש וכאשר אנו בוחנים מה מצבו של אדם יש לבדוק את המצב הגופני והמצב הנפשי כאחד. מצב נפשי ירוד יכול להוביל לתגובה שרירית של מתח, התכווצות ומחסור בזרימת דם לשריר ולאזור כולו. לעיתים ניתן לחבר איברים או אזורים מסוימים בגוף להשפעה מסוימת לדוגמא הכתפיים מסמלות את המתח והעומס המצטברים בחיינו, בטן וכליות מחזיקות לחצים ופחדים.

הגוף שלנו מורכב מתאים הידועים ביכולת הזיכרון שלהם והם יודעים לעבוד באופן אוטומטי במקרה של חזרה על תבניות מוכרות. כל אירוע שאנו עוברים בחיי היום יום משפיע באופן כזה או אחר על גופינו ויש צורך בהתנהלות נכונה לשחרר אותו מהגוף לפני שהוא מתמקם בגוף, הופך להיות חלק ממנו ומתחיל להשפיע על תפקודו התקין. אירוע קטן כגדול מפורש ומתורגם אחרת אצל כל אדם כאשר אותו מקרה יכול להיחשב כזניח אצל אחד וטראומטי אצל אחר. במרבית המקרים האירועים הללו לא משוחררים כהלכה מהגוף והתוצאה מתבטאת בדרך כלל בליווי של מחשבות מרובות על האירוע ודרך ההתנהלות בו, או בשילוב של כאב באזור מסוים.

אספקטים חשובים בתהליך ריפוי

על מנת לרפא את הגוף והנפש עלינו להתייחס לשלושה מישורים חשובים:

  1. המוח
    האופן בו אנו חושבים והאמונות שלנו יקבעו האם אנו מנהלים את המוח או הוא אותנו. אם לא נדע כיצד להתנהל נכון עם המוח, נמצא את עצמינו בקרבות אבודים מול מנגנון הישרדותי שאינו מודע לכוחות והיכולות המלאים שלנו. במצב הישרדותי המוח עלול להתנגד על ידי חווית כמו חזרה על אירועים במוח, כאב, פחד וחרדה שימנעו מאיתנו להיות באיזון ולשחרר את הטראומה.
  2. הגוף
    התאים בגופינו ניחנים ביכולת זיכרון בלתי רגילה בפעולות שונות. כמו שבזמן לימוד נגינה התאים בגוף זוכרים את התבניות ומתפקדים באופן אוטומטי, כך קורה גם בזמן טראומה. חשוב מאד להתייחס לגוף הפיזי מכיוון שהוא זה שמפעיל את איתותי הכאב וביחד עם המוח מעדיף להיות במצב הישרדותי. כמו המוח הוא עלול להפגין התנגדות במהלך הדרך.
  3. הנשמה והרמה האנרגטית
    הגוף מייצר, מזרים, קולט ופולט אנרגיות שאינן ניתנות לאבחנה בעין, כדוגמת ההילה שלנו, אנרגיית הצ’י, המרידיאנים והצ’אקרות. במצב תקין ישנה זרימה בערוצי האנרגיה השונים בגוף דבר המחזק ושומר על הגוף במצב תקין. ברגע שהגוף עובר טראומה נוצר שיבוש במערכת האנרגטית מה שיוצר חסימות וחורים בזרימה האנרגטית ובשלמות הנשמה.

תהליך הריפוי

  1. המוח
    על מנת ליצור שינוי אמיתי יש להתחיל בשינוי במערכת האמונות וללמוד כיצד להשתמש במוח באופן המיטיב עימנו. המוח הוא מנגנון הישרדותי שעובד לרוב באופן אוטומטי על פי המידע אותו הוא מקבל ממגוון החושים בגופינו. המוח עובר חוויה ומפרש אותה על פי הבנתו ואמונתו כטובה או רעה. בהמשך הוא משקלל לתהליך קבלת ההחלטות את חוסר הרצון להיכנס שוב לאותה חוויה. עבודה רק במישור זה בדרך כלל אינה מספקת מכיוון שעלינו להיכנס עמוק יותר על מנת לשחרר את הטראומה.
    הכנסת הרגלים נכונים חדשים, קבלת והטמעת דפוסי חשיבה שונים, לימוד המוח להירגע ולהוריד לחץ הכרחיים להתקדמות ושחרור הטראומה מהגוף והנפש.
    דוגמאות לאימון המוח הם מדיטציה, יוגה, קריאה, ,תרגילי נשימה, כוונה, כתיבה ושימוש במנטרות.
  2. הגוף
    הגוף הוא היחידה שאוגרת ומחזיקה את הטראומה עד רמת התא הבודד. הכאב שמופיע מסמן לנו היכן יש חסימה על מנת שנוכל להעיר את הגוף לריפוי במקום ולסייע לו להחזיר את הזרימה הפיזית והאנרגטית התקינה. התאים בגוף הם אלא שמחזיקים את החוויה והזיכרון ממנה ולכן עלינו לסייע להם לשחרר את החוויה.
    יש מספר רב של טכניקות שעוזרות לטפל בחלק הפיזי של בגוף כגון עיסוי, דיקור סיני, דיקור מערבי, ריקוד, ויברציות של כלי נגינה שונים, יוגה ותרגילי נשימות.
  3. הנשמה והרמה האנרגטית
    הרמה האנרגטית היא החשובה ביותר, מכיוון שזרימה אנרגטית תקינה בגוף הינה הכרחית לצורך ריפוי מלא. הטראומה יוצרת פיצולים או חורים ברמה האנרגטית של הגוף, נעמיק בסיבות להיווצרות במאמר נפרד אך בעיקרון אלא חלקיקי נשמה קטנים שמופרדים מהגוף כחלק ממנגנון הגנה של הנשמה להתמודד עם טראומה. החזרה של חלקיקים אלא אל הגוף מהווה את סגירת המעגל המלא של התמודדות עם אותה טראומה, שחרורה באופן מלא מהתאים והחזרת הזרימה האנרגטית בגוף למצב תקין.
    טכניקות שמסייעות לטיפול בשדה האנרגטי שלנו כוללות טכניקות עבודה עם אנרגיה כגון רייקי, טיפולים שמאניים, נשימה מעגלית, מדיטציה.

כאשר מתבוננים על הגוף כמכלול ומבינים את עוצמת הטראומה אותה אנו רוצים לשחרר מחיינו, עלינו להבין שזהו תהליך מתמשך. המטרה אינה ל”שים פלסטר” ולהמשיך הלאה אלא להתמודד עם החוויה במלואה ולשחרר אותה מגופינו וחיינו. כמו כל תהליך של שינוי הוא מלווה בתחילתו בהתנגדויות ופחדים מהשינוי הצפוי, מהמאמץ, מהדרך שעלינו לעבור ומההתמודדויות שנחווה בדרך. אך לאחר זמן קצר, נרגיש היטב את השינוי בדרך החשיבה שלנו, בשלווה הפנימית ובצורת עבודה נכונה עם יכולות הריפוי של הגוף. כל צעד קטן שנעשה יקרב אותנו למטרה ולאט לאט נוכל לראות את הדרך העצומה שעברנו עד לשחרור מלא של החוויה.

לחץ כאן לקריאת מאמרים נוספים שכתבתי

את מוזמנת ליצור עמי קשר דרך האתר, דרך המייל שלי [email protected] או בטלפון 054-4611683 לקביעת פגישת טיפול אישית ומקצועית, להתייעצות, או פשוט לשיחת תמיכה והכוונה.

המוצרים שלי

נגישות
Search
דברו איתי
דברו עם מור
איך אפשר לעזור