10% הנחה על כל האתר + משלוח חינם מעל 399 ₪

Search
Close this search box.

רפואה סינית ומערך ההגנה הטבעי כשהגוף נחשף לוירוסים ומחלות ויראליות

רפואה סינית ומערך ההגנה הטבעי כשהגוף נחשף לוירוסים ומחלות ויראליות

ברוח התקופה הלא פשוטה שכולנו עוברים ובימים שהנגיף ומחלות ויראליות משתוללות להם בחוץ ובעקבות אין ספור פניות ושאלות ממטופלים שלי בנושא חיזוק המערכת החיסונית על ידי צמחי מרפא החלטתי כמטפלת ברפואה סינית והרבליסטית קלינית לכתוב מאמר מקיף בנושא:
“תמיכה במערכת החיסון באמצעות כלים מהרפואה המשלימה, ככלי להתגוננות בפני וירוסים ומחלות ויראליות”
השאלות שחוזרות על עצמן בקליניקה שלי הן: האם יודעים כיצד וירוסים פולשים לתאים בגוף? האם יש צמחי מרפא או תוספים שנהוג להשתמש בהם כדי לסכל, לעכב או להקשות על חדירת הוירוסים לגוף? כולנו קראנו שבסין הרופאים שטיפלו בחולי הקורונה השתמשו בפורמולות צמחי מרפא ספציפיות – האם את מכירה אותן? האם ניתן להרכיב פורמולות דומות גם בארץ?
אז לכל מי ששאל וביקש: המאמר הזה הוא בשבילכם.

אתחיל אומר שהנטייה להידבקות במחלות ויראליות שונה מאדם לאדם: ישנם כאלו שממעטים להידבק בהן למרות החשיפה לווירוסים, בעוד שאחרים נוטים לחלות שוב ושוב. הסיבה לכך היא שיש אנשים עם מערכת חיסונית חזקה יותר, והיא עוזרת לגוף שלהם להדוף את הווירוסים ושאר המזהמים בקלות רבה יותר.

על פי הגישה של הרפואה המשלימה (הרפואה הטבעית) ניתן לתמוך במערכת ההגנה של הגוף באמצעות מזון וצמחי מרפא ייעודיים, גם כדי שהיא תוכל להילחם ביעילות בווירוסים ושאר המזהמים הנפוצים מבלי שנדבק שוב ושוב, וגם כדי לקצר את משך ההחלמה במידה ונדבקים במחלה ויראלית. הטיפול של הרפואה המשלימה מסתמך על ידע מסורתי שעובר מדור לדור במשך מאות ואלפי שנים, עוד מאותן תקופות בהן צמחי מרפא היו הכלים העיקריים ששימשו את בני האדם במלחמה בווירוסים ומזהמים שפולשים אל הגוף. הידע על צמחי המרפא מתועד עד היום בספרי רפואת הצמחים הנקראים ‘פרמקופיאות’ ובספרות הרבליסטית מקצועית.

להלן סקירה של צמחי מרפא המשמשים ברפואת הצמחים המסורתית לתמיכה במערכת החיסון ובהמרצה שלה כחלק ממלחמתה כנגד מזהמים ויראליים נפוצים. על פי פרסומים של רשויות הבריאות הסיניות, חלק מהצמחים שציינתי נכללו בפורמולות הניסיוניות לטיפול באילו שנדבקו בוירוס הקורונה.

אכינצאה | Echinacea

אכינצאה היא אחד מצמחי המרפא הכי ידועים ופופולריים בעולם לשימוש כתמיכה במערכת החיסון, בפרט במצבים של זיהומים נפוצים במערכת הנשימה ובמצבים של “חולשה חיסונית” (נטייה מוגברת להדבק בווירוסים). ברפואת הצמחים ובנטורופתיה האכינצאה מהווה אחד מהפתרונות הטבעיים היעילים ביותר שיכולים לסייע לצלוח את עונת החורף, מבלי לפול למשכב שוב ושוב. השימוש באכינצאה מגיע במקור מצפון אמריקה, מרפואת הצמחים האינדיאנית, בה נעשה שימוש בצמח במשך מאות שנים. מרבית המידע המחקרי על הצמח מגיע מגרמניה – שם האכינצאה מהווה את אחד מצמחי המרפא העיקריים לשימוש עבור חיזוק מערכת החיסון וכטיפול בזיהומים ויראליים עוד משנת 1900. טרם עידן האנטיביוטיקה, האכינצאה הייתה הצמח המוביל במערב לטיפול בזיהומים שונים, והיא אף נכללה כתרופה לכל דבר בספר התרופות האמריקאי הרשמי. חשוב לדעת כי יש 2 זנים עיקריים של אכינצאה בהם נעשה שימוש ברפואת הצמחים. לכן בטרם נוטלים את האכינצאה כצמח מרפא לתמיכה חיסונית, יש חשיבות לבחירה גם של הזן הספציפי וגם של החלק של הצמח ממנו מכינים את המיצוי (בין אם מהפרחים, מהשורשים או משילוב של שניהם), מאחר ויש זנים וחלקי צמח שנחשבים ליעילים מאוד לתמיכה בהגנה הטבעית, ולעומת זאת יש זנים וחלקים של הצמח שנחשבים ל”חלשים” ופחות אפקטיביים, ובבואנו לבחור בתוסף יעיל חשוב להתייעץ עם איש מקצוע (הרבליסט) מתחום רפואת הצמחים.

איך האכינצאה פועלת על ההגנה הטבעית?

רק שניים מתוך תשעת זני האכינצאה נחשבים ליעילים ועוצמתיים. זנים אלו מכילים רכיבים פעילים בעלי פעילות אנטי-ויראלית, אנטי-דלקתית ונוגדת חמצון, ומחקרים מדעיים מראים שיש להם פעילות שממריצה את המערכת החיסונית: הם מעלים את כמות תאי החיסון הלבנים, שכוללים “תאים בלעניים” שמשמידים את התאים בגוף שנגיפים פלשו אליהם, והם מפעילים ‘תאי הרג’ (natural killer cells = NK) שנלחמים ספציפית בוירוסים שפלשו אל הגוף, ובתאים בגוף שעברו התמרה לתאי סרטן. לתאיNK יש פעילות נגד סוגים שונים של וירוסים, כולל אלו התוקפים את מערכת הנשימה ואת הריאות.
תאי NK מסיירים בכל הגוף כדי לאתר תאים שוירוסים פלשו אליהם, ואז נצמדים אליהם ומשחררים חלבון בשם ‘פרפורין’ ש”מחורר” את מעטפת התא הנגוע בוירוס – מה שגורם להשמדת התא הנגוע מיידית. בנוסף, הרכיבים הפעילים באכינצאה מגבירים את הייצור של אינטרפרון – חלבון המהווה את קו ההגנה הראשון של מערכת החיסון המופרש בתגובה לזיהומים ויראליים.

מחקר קליני שפורסם בשנת 2015 גילה שאכינצאה הפחיתה את הסיכון להידבק בזיהום ויראלי ב-35 אחוזים. ד”ר אנדריאס שאפאוול, ראש צוות המחקר ומרצה לשעבר בבית הספר לרפואה של האנובר בגרמניה הסביר כי “האכינצאה מסייעת לפעולת מערכת החיסון וחוסמת את הפעולה של חלבוני וירוסים”. גם ד”ר מארק מויאד, ראש תחום הרפואה המשלימה באוניברסיטת מישיגן, ארה”ב טוען כי האכינצאה מסייעת לגוף להילחם בזיהומים ויראליים, אולם היעילות של האכינצאה תלויה בזנים הספציפיים מהם מכינים את המיצוי של האכינצאה ובאיזה חלק בצמח משתמשים. במידה ומערבבים את האכינצאה עם צמחי מרפא נוספים, חשוב לוודא שיש כמות מספקת של אכינצאה בפורמולה, שתסייע לתמוך בהגנה הטבעית. בנוסף, מינון הלקיחה צריך להיות יעיל מספיק – בהתאם למה שמצוין בספרות המקצועית של צמחי המרפא.

מחקר קליני – אכינצאה בהשוואה לטיפול התרופתי בזיהום ויראלי

מחקרים קלינים מהשנים האחרונות מראים כי היא יכולה להפחית את הסיכון לחלות בזיהום ויראלי ואף לקצר את משך המחלה, במידה ונדבקים. עוד נמצא, כי נטילת אכינצאה הפחיתה את יכולת ההתפשטות של וירוס שפעת החזירים ושל וירוסים אחרים.
במחקר קליני שנערך בשנת 2015 במספר מרכזים בצ’כיה בהשתתפות 473 איש שחלו בשפעת (ב-48 השעות טרם תחילת המחקר), נבדקה היעילות של נטילת אכינצאה למשך 10 ימים בהשוואה לטיפול בתרופה טמיפלו (זוהי התרופה האנטי-ויראלית שפותחה במקור לטיפול בשפעת החזירים במגיפה של שנת 2009) ולפלסבו. תוצאות המחקר הראו כי אחוזי ההחלמה היו זהים בקבוצת האכינצאה ובקבוצת הטמיפלו. יתרה מכך, לאחר 10 ימי טיפול, 90% מהחולים שנטלו אכינצאה החלימו לגמרי. זאת לעומת 85% בלבד מהחולים שנטלו טמיפלו והחלימו לאחר 10 ימים. כמו כן, נמצא כי המשתתפים שנטלו אכינצאה סבלו מפחות תופעות לוואי לעומת משתתפי קבוצת הטמיפלו שסבלו מבחילות ומהקאות. בתום המחקר הסיקו החוקרים כי מוצר האכינצאה שנבדק מהווה טיפול יעיל ובטוח לשפעת, כשהוא ניטל עם תחילת התסמינים.

אסטרגלוס | Astragalus

האסטרגלוס הוא אחד מצמחי המרפא החשובים ביותר ברפואת הצמחים הסינית שעושה בו שימוש מזה אלפי שנים. המרפאים הסינים משתמשים באסטרגלוס כדי להגביר את כוח העמידות והחוסן של הגוף. על פי הרפואה הסינית, האסטרגלוס משפיע על מערכות מפתח בגוף, כגון מערכת החיסון, העיכול, הלב והמערכת ההורמונאלית.

הרכיבים הפעילים בשורש האסטרגלוס הם רבי-סוכרים ייחודיים, בעלי השפעה על תאי חיסון שונים: על תאים בלעניים שמשמידים תאים שוירוסים פלשו אליהם, על תאי חיסון מסוג לימפוציטים, מונוציטים וכן תאי הרג (NK), ובדומה לאכינצאה הוא גם תורם להגברת הייצור של הרכיב אינטרפרון בתגובה לפלישת מזהמים לגוף. המחקר העדכני ביותר שבחן את השפעת האסטרגלוס על תאי NK פורסם ב שנת 2019 , בו התגלה כי אחד מרכיבי הצמח(Astragaloside 3) משפר את היכולת של תת-סוג של תאי NK לחדור ספציפית לאותם רקמות שמכילות תאים שנגועים בוירוסים או תאים שעברו התמרה סרטנית. מחקר זה מצטרף לסקירת מחקרים משנת 2016 בנוגע להשפעתו של האסטרגלוס על מערכת החיסון.

במחקר קליני בהשתתפות 115 מטופלים שסבלו מלויקופניה (מצב בו הספירה של כלל תאים החיסון הלבנים היא נמוכה ומעידה על חיסוניות ירודה) המשתתפים קיבלו מינון יומי גבוה (30 גרם) או לחילופין מינון יומי נמוך (10 גרם) של שורש אסטרגלוס, למשך 8 שבועות. בתום תקופת המחקר נצפתה עלייה משמעותית ומובהקת בכמות תאי החיסון בדם, והחוקרים הסיקו כי אסטרגלוס יעיל לטיפול בלויקופניה, בשני המינונים. כלומר הוא ממריץ את מערכת החיסון לייצר תאים חיסוניים.

במחקר בהשתתפות חולים עם דלקת ויראלית של מעטפת הלב, נטילת אסטרגלוס גרמה להגברת פעילות תאי חיסון מסוג לימפוציטים T, עובדה שהצביעה על כך ששורש האסטרגלוס שיפר את הפעילות החיסונית כנגד הוירוס שגרם לדלקת. מחקרים קליניים נוספים הצביעו על הפעילות האנטי-ויראלית של האסטרגלוס במצבים של זיהומים ויראליים מסוגים שונים (דלקת כבד ויראלית, זיהום לבבי של וירוס הקוקסאקי-B, זיהום של וירוס הפפילומה ועוד).

מחקרים הראו כי לשורש האסטרגלוס יש גם השפעה מיטיבה גם במצבי אסתמה אלרגית, מכיוון שנטילתו תורמת להפחתת התגובתיות של הריאות ודרכי הנשימה לחומרים אלרגנים. הוא אף מסייע להפחית את הסימפטומים האלרגיים הנפוצים במצבים של נזלת אלרגית. הסינים ממליצים על נטילת האסטרגלוס כצמח בעל השפעה מחזקת כללית, שמסייע להתמודד עם תחושות של עייפות וחולשה שמאפיינות מצבי מחלה רבים.

חשוב לציין שגם עם התפרצות מגיפת הקורונה בסין, רשויות הבריאות (National Health Commission) במדינה השתמשו בפורמולות רבות ומגוונות המכילות אסטרגלוס כמרכיב עיקרי, כחלק מהטיפול האנטי-ויראלי הניסיוני בהתפרצות של הוירוס, בזכות הניסיון הרב שיש לרופאים הסינים עם הצמח בטיפול בזיהומים ויראליים שונים.

פטריית ריישי | Ganoderma

במשך אלפי שנים משמשת פטריית הריישי כצמח מפתח חשוב ביותר ברפואת צמחי המרפא הסינית. הפטרייה מכילה שילוב של מולקולות ייחודיות (בטא גלוקנים), להן מיוחסות השפעות בריאותיות שונות ומגוונות. בעוד שניתן לאכול את הפטריות גם בצורתן הטרייה, ברפואת הצמחים מיבשים אותן ומכינים מהן מיצויים מרוכזים מאוד ברכיבים פעילים למטרות טיפוליות, כולל זיהומים ויראליים. פטריית הריישי נבדקה בשנים האחרונות בסוגים רבים של מחקרים מדעיים: מחקרים בתאים, בבעלי חיים ובבני אדם. להלן 6 ההשפעות הנחקרות מדעית של פטריית הריישי:

• אחת מההשפעות החשובות ביותר של הריישי היא אפקט ההמרצה שיש לה על תאי מערכת החיסון וכן האפקט שלה על מסלולי דלקת מרכזיים בגוף. מחקרים הראו כי הריישי עושה זאת באמצעות השפעה ישירה על גנים בתוך תאי הדם הלבנים של מערכת החיסון – שמשנה מסלולי דלקת.

• מחקרים בהשתתפות חולי סרטן הראו כי חלק מהמולקולות הייחודיות בפטרייה יכולות להעלות את הפעילות של אותם תאי NK, שתפקידם להילחם בזיהומים ויראליים ולהשמיד תאי סרטן. מחקר נוסף מצא כי הריישי יכולה להעלות את הספירה של תאי חיסון הנקראים לימפוציטים אצל חולים בסרטן המעי הגס, ובכך לתרום לחיזוק של מערכת החיסון של חולים אלו.

• אמנם רוב המחקרים הקליניים שנערכו על פטריית הריישי היו על מטופלים חולים, אך יש מספר מחקרים שהראו שיש לה השפעה ממריצה חיסונית גם על האוכלוסייה הבריאה. למשל, מחקר קליני הראה כי שימוש בפטריית הריישי גרם לשיפור התפקוד של תאי הלימפוציטים במערכת החיסון שתפקידם להילחם בזיהומים, אצל משתתפים בריאים.

המסקנה שעולה מתוך כלל המחקרים היא, שלריישי יש פעילות חיסונית מובהקת וישירה על תאי מערכת החיסון. היא נותנת בוסט של המרצה חיסונית ומעלה את מספר התאים הלבנים שנלחמים בזיהומים.

פרופוליס

הפרופוליס הוא שרף שמשמש את הדבורים לאיטום הכוורת, בעל פעילות אנטי- מיקרוביאלית עוצמתית ורחבת טווח כנגד ווירוסים, חיידקים ופטריות, בנוסף לפעילות ממריצת מערכת חיסון. מסיבות אילו הוא מכונה ברחבי העולם זה שנים רבות ה”פניצילין של הטבע”. בפרופוליס נעשה שימוש במשך אלפי שנים לטיפול באבצסים, בפצעים וגידולי עור וכן למלחמה בזיהומים וכתמיכה בתהליך ההחלמה מהם. כיום במחקרי מעבדה זוהו כשלושת אלפים רכיבים פעילים בפרופוליס. רובם שייכים לקבוצה גדולה של רכיבי טבע הנקראת ‘פוליפנולים’ להם פעילות נוגדת חמצון עוצמתית והם מסייעים לגוף במלחמתו במזהמים. תכשירים רבים ותרסיסים לחיטוי הפה והגרון המיועדים למלחמה בוירוסים, חיידקים ופטריות מכילים פרופוליס, והשפעתו הממריצה על מערכת החיסון נבדקה מחקרית. במאמר סקירת מחקרים שפורסם בשנת 2019 בכתב העת המדעי לרפואת המשפחה והקהילה, הסיקו החוקרים מתוצאות המחקרים כי לפרופוליס השפעה ממריצה מובהקת על מערכת החיסון שנחשבת למרשימה ומבטיחה מאוד.

איסטיס | Isatis

ברפואה הסינית משמש האיסטיס לסילוק “חום ורעילות” – מונח המתייחס להשפעה האנטי-מיקרוביאלית ונוגדת דלקת שלו במצבי זיהום המערבים חום גבוה ודלקת. האיסטיס מותווה ברפואה הסינית לטיפול בדלקות ובזיהומים במערכת הנשימה, כולל בגרון נפוח וכואב ולבלוטות לימפה נפוחות באזור הגרון והצוואר. מחקרים הראו כי לאיסטיס יש השפעה אנטי-דלקתית חזקה והוא מפחית דלקות וגירויים במערכת הנשימה, על ידי כך שהוא מעכב רכיבים שמשתתפים בתגובה הדלקתית בגוף. בנוסף הוא יעיל להורדת חום גבוה ולשיכוך כאבים. אחד הרכיבים בצמח האיסטיס (שנקרא indirubin) הצליח להפחית בצקתיות במערכת הנשימה שאופיינית לדלקת ריאות. בזכות הפעילות הרפואית של האיסטיס הוא הפך לאחד מצמחי המרפא הנפוצים ביותר ברפואה הסינית לטיפול בשפעות ובדלקות גרון, והשפעתו האנטי-ויראלית כנגד וירוס האינפלואנזה נבדקה מחקרית.

מחקרים הראו כי האיסטיס משבש את היכולת של הוירוסים להיצמד, לפלוש ולהדביק תאים בגוף האדם. מסיבה זו הוא נכלל באין ספור פורמולות סיניות ששמשו כטיפול ניסיוני בוירוס הקורונה על ידי רשויות הבריאות בסין.

חשוב לדעת – אין ליטול רכיבים טבעיים בעלי השפעה ממריצה חיסונית במקביל לנטילת תרופות המדכאות את מערכת החיסון, עקב החשש לירידה ביעילותן, או לפני/אחרי ניתוח להשתלת איבר. לא ברור אם ניתן לקחת רכיבים אילו במצבים של מחלות אוטואימוניות, ולכן מומלץ לנקוט במשנה זהירות ולהתייעץ עם הרופא המטפל.

לייעוץ והכוונה חינם בנושא חיזוק ההגנה הטבעית באמצעות צמחי מרפא את מוזמנת ליצור עמי קשר דרך האתר, דרך המייל שלי: [email protected] או בטלפון 054-4611683 לקביעת פגישת טיפול אישית ומקצועית, להתייעצות, או פשוט לשיחת תמיכה והכוונה.

שלך,
מור

המוצרים שלי

נגישות
Search
דברו איתי
דברו עם מור
איך אפשר לעזור