10% הנחה על כל האתר + משלוח חינם מעל 399 ₪

Search
Close this search box.

שחלות פוליציסטיות

תסמונת השחלות הפוליציסטיות היא ההפרעה ההורמונלית הנפוצה ביותר בנשים, שמאפיינת 20-25% מהנשים בגיל הפריון. כיום ידוע שיש לה רקע גנטי, שבא לידי ביטוי באופן משתנה – בהתאם להשפעות של גורמים סביבתיים ספציפיים.

בדרך כלל התסמינים כוללים:

  • ביוץ ומחזור לא סדירים או היעדר ביוץ – אצל מרבית הנשים יהיו 4-3 מחזורי וסת בשנה בלבד והווסת עצמה לרוב תהיה דלה
  • רמה גבוה של הורמונים זכריים (אנדרוגנים) בדם שמתבטאת קלינית באקנה, בשיעור יתר בגוף, באיבוד שיער באזורים אופייניים (הקרחה גברית) ובהשמנה בטנית (המכונה השמנה גברית)
  • ריבוי זקיקים קטנים בשחלות – השם של התסמונת נובע מריבוי הזקיקים שנראים כמו ציסטות, שבבדיקת האולטרה-סאונד יש להן מראה אופייני של מחרוזת פנינים
  • עלייה ביחסי ההורמונים FSH:LH (יחס של 2:1 בהתאמה) ורמת פרוגסטרון נמוכה
  • מאפיינים מטאבוליים: רמות גבוהות של שומנים, סוכר או אינסולין בדם, ולעיתים אף סוכרת (בעקבות עמידות שנוצרת להורמון אינסולין)

ההשפעות של התסמונת כוללות פגיעה בפריון וקושי להרות עקב הביוץ הלא סדיר, התעבות אופיינית של רירית הרחם (שלא נושרת על בסיס חודשי), ולעיתים גם תת-פעילות של בלוטת התריס ורמות גבוהות של ההורמון פרולקטין (אצל 25% מהנשים) – לכולם יש השפעה על הפריון. חשוב לטפל גם בתסמינים המטאבוליים שמהווים גורמי סיכון להתפתחות יתר לחץ דם ומחלות לב וכלי דם.

גישת הטיפול בשחלות פוליציסטיות על פי הרפואה הסינית

הרפואה הסינית היא רפואה מותאמת אישית. היא מציעה טיפול ייחודי לכל מטופלת בהסתמך על ההתבטאות הקלינית הספציפית של התסמונת, כפי שהיא משתקפת באבחנת הדופק, הלשון ובתוצאות הבדיקות הרפואיות.

הטיפול מתבסס על הכוונה לתזונה ולאורח חיים בריא בגישה הסינית (לפעמים תזונה ופעילות גופנית בלבד מביאות לשינוי דרמטי), בשילוב עם דיקור ונטילת צמחי מרפא, שבמקרים רבים מאוד מסייעים להשיג איזון הורמונלי ומטאבולי והיריון באופן טבעי. כמו כן, דיקור סיני הוא כלי טיפולי שנבדק מחקרית ונמצא כמעלה את הסיכויים להשגת היריון בטיפולי פריון קונבנציונליים.

צמחי המרפא שמרכיבים כל פורמולה פועלים במשולב בסינרגיה. המטרה היא ליצור השפעה מווסתת ומאזנת על המערכת ההורמונלית הנשית, שמעודדת ביוץ תקין ומחזור סדיר ותוך כך גם להשיג שיפור בסימפטומים נלווים כגון אקנה, נשירת שיער, השמנת יתר ועוד – בהתאם לתמונה הקלינית.

קיימים צמחי מרפא סיניים ומערביים שנמצאים בשימוש מסורתי מאות שנים, חלקם אף נבדקו במחקרים מדעיים בשנים האחרונות. הצמחים מותאמים באופן אישי לכל מטופלת ואין לעשות בהם שימוש ללא פיקוח מטפל מוסמך.

Serrenoa repens – דקל ננסי

ברפואת הצמחים משתמשים בדקל הננסי לוויסות המערכת ההורמונלית הגברית והנשית, במצבים שמערבים רמות גבוהות של הורמוני המין הזכריים (טסטוסטרון ודהידרו-טסטוסטרון). בשנים האחרונות, גם מחקרים מדעיים לא מעטים הראו כי הדקל הננסי מסייע לוויסות ולאיזון רמות גבוהות של הורמוני המין הגבריים.

איך הוא עושה זאת? נמצא כי הרכיבים הפעילים בפירות הדקל הננסי מעכבים את הפעילות של אנזים מסוים, ובכך מונעים את ההמרה של ההורמון הזכרי טסטוסטרון להורמון הפעיל ממנו פי 5 – שנקרא DHT. באופן זה, ההשפעה ההורמונלית הזכרית  פוחתת משמעותית. מסיבה זו נהוג להשתמש בדקל הננסי בנשים עם שחלות פוליציסטיות שאצלן יש רמות גבוהות של טסטוסטרון ו-DHT, שמתבטאות בבעיות פריון, באקנה, בנשירת שיער, בהשמנה בטנית ושאר הסימפטומים שמהווים ביטוי לחוסר איזון הורמונלי.

Paeonia lactiflora – פאוניה לבנה

פאוניה לבנה הוא שמו של צמח מרפא גינקולוגי מרכזי ברפואת הצמחים הסינית, בו משתמשים במגוון מצבים שדורשים וויסות ואיזון הורמונלי. היופי בפאוניה הוא בכך, שהיא פועלת באופן הוליסטי רחב טווח, שכולל השפעה על רמות ההורמונים טסטוסטרון, פרוגסטרון, אסטרוגן, פרולקטין וגם LH/FS, ומסייעת לביוץ תקין ולהסדרת המחזור, כפי שגם נבדק מחקרית.

מחקרים קליניים שנערכו בסין בהשתתפות נשים עם שחלות פוליציסטיות, הראו כי נטילת פאוניה בשילוב עם צמח מרפא נוסף (שוש קירח), גרמה לירידה ברמות הטסטוסטרון ב- 90% ממשתתפות המחקר, כאשר 25% מהן אף נכנסו להיריון. במחקר קליני נוסף, אצל נשים עם רמות גבוהות של הורמוני מין זכריים ועם הפסקות ארוכות בין מחזור למחזור, חל איזון ביחס בין ההורמונים LH:FSH וברמות הורמוני המין הזכריים, וגם הביוץ שלהן הפך לסדיר.

איך הפאוניה עושה זאת? מחקרים שבודדו את הרכיב הפעיל העיקרי בפאוניה מצאו כי יש לו השפעה ישירה על אנזים שנקרא ארומטאז. אנזים זה משתתף בתהליכי רבים הקשורים לפריון, כגון הבשלת הזקיקים השחלתיים, ביוץ סדיר, תפקוד תקין של הגופיף הצהוב והוא גם משתתף בהמרה של הורמונים זכריים לאסטרוגן (כך הוא מביא לוויסות רמות גבוהות בדם של טסטוסטרון). החוקרים הסיקו כי הפאוניה גורמת לעלייה בפעילות האנזים ארומטאז, ומה שעוד יותר מרשים הוא, שאותו רכיב פעיל של הפאוניה נמצא כמאזן רמות סוכר ושומנים בדם – מדדים שלרוב יהיו גבוהים אצל נשים עם שחלות פוליציסטיות.

Vitex agnus castus – שיח אברהם

זהו אחד מהצמחים החשובים והמפורסמים ביותר ברפואת הצמחים המערבית לטיפול בבעיות גינקולוגיות נפוצות כגון חוסר איזון הורמונלי, אי סדירות של המחזור, תסמונת קדם ווסתית (PMS), כאבי מחזור, בעיות פריון, להגברת תנובת החלב של מיניקות, להסדרת הביוץ ועוד. כשמדובר בתסמונת השחלות הפוליציסטיות, משתמשים ברפואת הצמחים בשיח אברהם למטרות איזון רמות פרולקטין גבוהות ורמות פרוגסטרון נמוכות.

איך הוא עושה זאת? מחקרים הראו כי רכיבים פעילים בצמח יש יכולת לעכב את הפרשת ההורמון פרולקטין (רמות גבוהות שלו גורמות לבעיות פריון). בנוסף, הצמח מאזן רמות נמוכות של פרוגסטרון בשלב שבין זמן הביוץ לתחילת מחזור הווסת. איך הוא יכול לסייע בפועל? במחקר קליני בהשתתפות 45 נשים עם בעיות פריון עקב רמות פרוגסטרון נמוכות, 39 נשים נכנסו להיריון לאחר 3 חודשי נטילת שיח אברהם. במחקר נוסף, שיח אברהם תרם לירידה בערכים גבוהים של פרולקטין ב- 80%  מהנשים שהשתתפו במחקר שסבלו מרמות פרולקטין גבוהות, לאחר חודש נטילה של הצמח.

את מוזמנת ליצור עמי קשר דרך האתר, דרך המייל שלי [email protected] או בטלפון 054-4611683 לקביעת פגישת טיפול אישית ומקצועית, להתייעצות, או פשוט לשיחת תמיכה והכוונה.

התוכן במאמר זה הוא בעל אופי של סקירה כללית בלבד, והמידע בו אינו התוויתי ואינו מהווה המלצה רפואית מוסמכת. נשים בהיריון, מניקות, ילדים והנוטלים תרופות מרשם – יש להיוועץ ברופא לפני השימוש בתוספי תזונה.

המוצרים שלי

נגישות
Search
דברו איתי
דברו עם מור
איך אפשר לעזור