10% הנחה על כל האתר + משלוח חינם מעל 399 ₪

Search
Close this search box.

דיקור סיני

דיקור סיני

רבים כבר מכירים את הדיקור הסיני (אקופונקטורה) – שיטת הטיפול מהרפואה הסינית המסורתית שנמצאת בשימוש אלפי שנים, ולא רק בסין (שם היא מהווה ממש חלק מהרפואה הקונבנציונלית),  כי אם במדינות רבות בעולם. לדיקור היסטוריה ארוכה כשיטת טיפול ייחודית ויעילה עבור מצבים רפואיים מגוונים, להקלה על כאבים וגם לשמירה על בריאות טובה, אך עבור חלק מהאנשים במערב היא עדיין מייצגת קונספט טיפולי שאינו מובן במלואו. מאמר זה נכתב עבור אלה שעדיין לא התנסו בשיטה, כדי לאפשר היכרות עם מספר עקרונות בסיסיים שלה.

הדיקור הסיני הוא שיטת טיפול עתיקת יומין שנחשבת לאומנות של ריפוי. מה שמיוחד בשיטה זו, הוא העובדה שהיא רותמת את כוחות הריפוי העצמיים של הגוף באמצעים פשוטים וטבעיים, ללא תלות בתרופות חיצוניות.

קצת מונחי בסיס ברפואה הסינית

ברפואה הסינית התהליכים הפיזיולוגיים בגוף נשלטים בידי אלמנטים מנוגדים שנקראים יין ויאנג (yin & yang). ההגדרה של בריאות מתקשרת לשמירת האיזון וההרמוניה בין שני אלמנטים אילו, ומחלה לעומת זאת מבטאת חוסר איזון ביניהם.

בנוסף לאיזון בין היין והיאנג, בריאות מתקשרת גם למושג המטאפיסי שנקרא צ’י (qi) – זוהי מילה בשפה הסינית שקשה לתרגמה במדויק ונראה כי המילה שהכי קרובה אליה בהגדרה היא ‘אנרגיה’. על פי הפילוסופיה הסינית, הצ’י הוא בעצם אותו כוח חיים הקיים בכל אדם ודבר. הוא זורם בין האיברים בערוצים הנקראים מרידיאנים, שעל גביהם מצויות 365 נקודות דיקור מוגדרות, אותן ניתן “להפעיל” באמצעות דיקור ובכך להסיר חסימות שמפריעות לזרימה החלקה של הצ’י, במטרה לאזן את היין והיאנג.

מכאן נובע, שמנגנון השפעה מרכזי של הדיקור על פי הרפואה הסינית, הוא החזרת הצ’י למסלול זרימה מאוזן והרמוני על ידי סטימולציה של נקודות מפתח.

בנוסף לכך, המונח צ’י מתייחס גם לרבדים השונים של תפקוד איברים ומערכות גוף. למשל, המושג ‘צ’י הלב’ מתייחס לרבדים הקשורים לתפקוד של המערכת הקרדיווסקולרית והמושג ‘צ’י מולד’ מתייחס למטען הגנטי שלנו. כך גם לגבי נושאים רגשיים. לדוגמה, כשאדם כועס וזועם נאמר עליו בסינית שהצ’י שלו “עולה כלפי מעלה”. התפרצויות זעם מסוג זה ניתן לווסת באמצעות דיקור.

דיקור ומודל “חמשת האלמנטים”

מעבר לעקרונות הבסיס הנ”ל, קיימים מודלים שונים ברפואה הסינית שעוזרים למטפל לאבחן ולהבין אילו איברים ומערכות גוף יצאו מאיזון, וכיצד ניתן לתמוך בהם בעזרת דיקור כדי להשיבם לתפקוד הרמוני. כך למשל, מודל 5 האלמנטים מושתת על חמשת היסודות מהם מורכב היקום, לרבות הגוף האנושי: מים, אש, אדמה, עץ ומתכת. היסודות קשורים אילו באלו, ולכל אחד מהם מתקשר גם טעם, צבע, רגש, עונה בשנה, ואיבר מסוים בגוף. כך למשל, רגש של כעס משתייך ברפואה הסינית לאלמנט העץ. מבחינת אברי הגוף, הכבד (כאיבר פנימי) והעיניים (כאיבר הנפתח אל החוץ) משתייכים גם הם לאלמנט זה. ואכן, במקרים רבים, נבחין כי העיניים מאדימות במצבי כעס. הטיפול הריגשי בדיקור בהתפרצויות זעם על פי מודל 5 היסודות יתמקד באיזון מרידיאן הכבד, במטרה לאזן את אלמנט העץ.

 תועלות מרובות

כמעט כל אדם יכול ליהנות מיתרונות הדיקור סיני: הן אנשים הסובלים מבעיה רפואית והן אנשים בריאים להם הדיקור יכול לשמש למטרות תחזוקה של הגוף, לשמירה על בריאות כללית טובה, לתמוך בתפקוד החיסוני ולהפחית את השפעות הסטרס. מטפלים ברפואה סינית עוברים הכשרה מקיפה, הכוללת בתוכה גם קורסים ברפואה מערבית (כגון אנטומיה, פיזיולוגיה, פתולוגיה, פרמקולוגיה, בדיקות מעבדה ועוד) וכן הכשרה לעבודה אינטגרטיבית או בשיתוף פעולה עם רופאים. הרפואה הסינית היא אמנם שיטת טיפול העומדת בפני עצמה, אך גם למי שמטופל ברפואה קונבנציונלית כדאי לשלב את הדיקור הסיני כדי לקבל תוצאות טובות יותר.

דיקור בעיני המחקר המדעי

הדיקור הסיני נחקר בשנים האחרונות במטרה להבין את מנגנון הפעולה שלו בראייה מדעית מודרנית. מתוצאות מחקרים במודלים שונים עולה, כי נקודות הדיקור מהוות נקודות מפתח, המשפיעות על קצות עצבים, ערוצים לימפתיים, תאי חיסון וכלי דם – לכולם יש יכולת לגרום לתגובה ביוכימית ולשינויים פיזיולוגיים בגוף, בין אם עדינים ובין אם דרמטיים יותר.

נראה כי כאשר המחט מוחדרת אל תוך נקודת הדיקור, היא גורמת לגירוי של קולטן תחושתי וכך מתחילה תגובת שרשרת – הקולטן התחושתי מוביל לגירוי עצבי, ששולח אותות אל מערכת ההיפותלמוס-היפופיזה-אדרנל. זוהי מערכת של אינטראקציות בין המוח, הורמונים שונים ובלוטות והיא אחראית על וויסות תהליכים מרכזיים וחשובים מאוד בגוף. למשל, אחד מהתהליכים שהאקופונקטורה מפעילה הוא שחרור של חומרים אנדורפינים – אלו הם משככי הכאבים הטבעיים שהגוף שלנו מפריש [1], וזאת אחת מהסיבות שהשיטה יעילה לטיפול בכאבי גב, בעיות מפרקים, תסמונת קדם מחזור ועוד.

הדיקור הוא גם כלי שמעודד שחרור חומרים המרפים את הגוף וכאלו שמשפיעים על מוליכים עצביים כגון סרוטונין – הידוע בהשפעתו על מצב הרוח. כפי שעוד עולה ממידע מחקרי, סטימולציה של נקודות דיקור מסייעת להגביר את סירקולציית הדם, לגרום להפרשת רכיבים שמווסתים דלקתיות בגוף, לשחרר שרירים מכווצים ואף להשפיע על מערכת החיסון ועל הביטוי של סטרס אקוטי או כרוני [2,3,4,5] ובכך להעצים את תחושת ה- well being.

כיום ההנחה המחקרית המסתמנת, היא שהדיקור מפעיל שלושה מנגנונים בגוף:

  • מסלולים אופיואידים – מחקרים הראו כי תרכובות מסוג אופיואידים, בעלות השפעה משככת כאב, השתחררו ממערכת העצבים אל מחזור הדם    במהלך טיפולי דיקור.
  • שינויים בכימיית המוח – דיקור יכול לגרום לשינויים בהפרשת מוליכים עצביים ונוירו-הורמונים (חומרים שמשמשים גם כהורמונים וגם כמוליכים    עצביים). דיקור אף משפיע על תפקודים גופניים שפועלים באופן לא-רצוני, כמו תגובות חיסוניות ותהליכים המשפיעים על לחץ הדם, זרימת הדם וטמפרטורת הגוף. ככל הנראה יש לדיקור אפקט שמווסת מבנים במוח (כמו בלוטת ההיפופיזה) להם השפעה רב-מערכתית בגוף.
  • השפעה על זרימת הדם – לדיקור הסיני יש השפעה על סירקולציית הדם לאזור מסוים בגוף, והשפעה זו תורמת להפחתת רכיבים דלקתיים הגורמים לכאב באותו אזור בגוף.

לסיכום, חשוב להבין שלמרות שמנגנוני ההשפעה של הדיקור עדיין לא הובררו במלואם, דיקור איננו קסם. בחיים האמיתיים הוא מהווה כלי טיפולי של ממש, וכמו כל כלי טיפולי, שמכוון להשפעה פיזית או רגשית, הוא מערב עריכת תוכנית טיפולית מסודרת. המטפל והמטופל/ת צריכים להחליט במשותף על התוכנית שתתאים לצרכים הטיפוליים האישיים, בין אם מדובר במצבים פשוטים או אקוטיים, הדורשים מספר טיפולים בודדים, או במצבים כרוניים או מורכבים יותר הדורשים טיפול ארוך טווח.

להלן קישורים למספר מחקרים שבדקו את ההשפעות של הדיקור הסיני:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/
    pubmed/15135942
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/
    articles/PMC2529396
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/
    articles/PMC1781596
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/
    pubmed/17265549
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/
    pubmed/16573726

אתם מוזמנים ליצור עמי קשר דרך האתר, דרך המייל שלי [email protected] או בטלפון 054-4611683 לקביעת פגישת טיפול אישית ומקצועית, להתייעצות, או פשוט לשיחת תמיכה והכוונה, שלכם , מור

המוצרים שלי

נגישות
Search
דברו איתי
דברו עם מור
איך אפשר לעזור