10% הנחה על כל האתר + משלוח חינם מעל 399 ₪

Search
Close this search box.

צמחי מרפא מומלצים לגיל המעבר

גיל המעבר הינו תהליך של שינוי, שבמהלכו גוף האישה עובר ארגון מחדש של תפקודו.
שינוי זה יכול להתחיל אצל נשים מסוימות לקראת סוף שנות ה-40 או אחרי גיל 50.

בשלב זה אישה עלולה להיתקל באי-סדירות של המחזור החודשי ולחוש בשלבים הראשונים של שינויים הורמונאליים. זו התקופה הטובה ביותר שבה ניתן להתחיל לשפר ולבנות את הבריאות שתחזק אותה במשך כל חייה מעתה ואילך!

החל מאותה נקודת זמן של התחלת המנופאוזה, התנודות ההורמונאליות של האישה יכולות להיות חזקות מאוד ונשים רבות המגיעות לסוף שנות ה-40 או אחרי גיל ה-50 חוות שינויים הן מבחינה פיזית והן מבחינה רגשית. שינויים אלו יכולים להתבטא בגלי חום, הזעה, אי נוחות, כאבי ראש, מיגרנות, סחרחורות, עייפות מתמשכת, ירידה בזיכרון, דופק מהיר וכו’. תופעות אלו יכולות להכניס נשים לחוסר אונים לחרדה וללחץ. כדי להפיק את המרב מהשינוי של גיל המעבר, אני מעודדת אישה לחשוב עליו כעל תהליך שבמהלכו היא תיצור את הגוף הבריא שהיא זקוקה לו כדי להתקיים עד סוף ימיה, השינוי של גיל המעבר היא תקופה מצוינת להתרכז במניעה של בעיות המתגברות בשלב זה.

רוב הנשים בתרבות שלנו חוות אי נוחות מסוימת וסימפטומים המטרידים אותן בגיל זה. הדרך הטובה ביותר לעבור את השינוי היא הדרך המנצלת את הידע הרפואי המערבי בנוגע לחילוף חומרים של הורמונים, צפיפות העצם וטיפול במצב הרגשי בשילוב דרכי הריפוי של המזרח, החל במדיטציה, אקופונקטורה, צמחי מרפא והתאמת התזונה לשינויים.

ברפואה  המערבית התדרדרות תפקוד השחלות ושינוי ביכולתן להפריש אסטרוגן, מהווה את הסיבה למנופאוזה מוקדמת או מאוחרת. גלי חום פוגעים בשינה וגורמים לעייפות מתמשכת, עצבנות, כאבי ראש, סחרחורות, ירידה בזיכרון, דופק מהיר, הפרעות בתחושה של הגפיים,עלייה במשקל, יובש בנרתיק ועוד..

הרפואה הסינית מביאה עימה פיתרונות יעילים ומהירים:

אחד הפתרונות הם דיקור וצמחי מרפא.

לפי הרפואה הסינית, המרידיאן החודר (chong) מפסיק להתמלא בעודפי דם ולחות הקרויים “הטל השמיימי”, דבר המביא להפסקת הווסת ולסוף הפוריות. מנופאוזה אינה מהווה מצב של חסר וגם לא תציג מצב של חסר, אלא אם הייתה הידרדרות  מוקדמת של דם יין או ג’ינג. בחשיבה הסינית, האסטרוגן הוא רק אחד מתוך מגוון הפרשות פנימיות הנקראות תמצית ג’ינג.

צמחי מרפא מומלצים:

  1. אנג’ליקה סינית (Dong quai)

אחד מכינויו הרבים של הצמח הוא “הג’ינסנג הנשי”, שהוענק לו על שום פעילותו המאזנת והמזינה של המערכת ההורמונלית הנשית. הוא משמש ברפואה הסינית המסורתית מזה אלפי שנים להקלה בכאבי מחזור ובתופעות הידועות היום כ- PMS. ברפואה זו הוא מקוטלג כ”מעצים דם” (Blood Tonic).

פעילות רפואית:
מאזן\מזין מערכת הורמונלית (נשים), מחזק איברי רבייה (נשים), ממריץ מרה, ממריץ\מחמם, ממריץ קיבה, ממריץ\משפעל חיסון, מקדם\מסדיר מחזור חודשי, מקדם אסטרוגן, מריר\ארומתי, משלשל עדין, משפר זרימת דם היקפית, משפר תנובת חלב אם, נוגד עווית (רחם), נוגד קרישה.

מחקרים:
כיאה לצמח מוביל ברפואה הסינית, קיימים מחקרים סיניים רבים שבחנו את היעילות של פורמולות סיניות למטרות רפואה שונות, בהן נחשב הצמח למרכיב מרכזי. מחקרים אלו התפרסמו במגזינים סיניים שונים. הפעילות של הצמח החלה להיחקר ביתר שאת בשנים האחרונות גם במערב, וכיום ניתן למצוא לא מעט פרסומים מדעיים העוסקים בצמח, גם במגזינים המובילים.

ניסוי קליני שנערך בישראל (2003) בדק את ההשפעה של מוצר צמחי שהכיל תמציות של Angelica sinensis ו-Matricaria chamomilla על 55 נשים לאחר גיל המעבר שסירבו לקבל טיפול הורמונלי. המחקר נערך במהלך 12 שבועות, היה אקראי וכלל קבוצת ביקורת (פלסבו). הנשים נתבקשו למלא שאלונים על פי מודל קופרמן לגבי שכיחות ועוצמת הסימפטומים של גיל המעבר החל משבוע לפני תחילת הניסוי ועד לסיומו. נמצא כי היה הבדל משמעותי בין הקבוצות באשר לשכיחות ועוצמת גלי החום. בעוד שבקרב קבוצת הפלסבו נרשמה ירידה של 15%-25%, בקבוצת המחקר נרשמה ירידה של90%-96%. כמו כן, בקבוצת המחקר הייתה ירידה בעוצמת הפרעות השינה ובמידת תחושת העייפות.

לעומת זאת, בניסוי קליני שנערך בקליפורניה, ארה”ב (1997), נמצא כי טיפול באמצעות הצמח לבדו לא השפיע על סימפטומים של גיל המעבר בהשוואה לפלסבו. הניסוי, שהיה אקראי, בסמיון כפול ונערך בהשתתפות 71 נשים – עשה גם הוא שימוש בשאלון על פי מודל קופרמן וארך 24 שבועות. בניסוי זה נבדקו גם פרמטרים נוספים, כולל התגובות האסטרוגניות לטיפול וכן עובי הרקמה הפנימית של הרחם, אך בכולם לא נמצא הבדל בין קבוצת המחקר לבין קבוצת הביקורת שקיבלה פלסבו.

 

  1. קוהוש שחור (Black Cohosh)

הקוהוש נחשב לאחד מצמחי המרפא החשובים של הרפואה האינדיאנית המסורתית. הוא יועד ברפואה זו לטיפול במגוון בעיות נשים, ובעיקר שימש להקלה בעוצמת הכאב של צירי הלידה. הצמח שימש ברפואה זו גם לטיפול בהכשות נחשים.

ברפואת הצמחים המודרנית מותווה הצמח לטיפול בקשת רחבה של בעיות נשים, כמו גם בדלקות מפרקים וביתר לחץ דם. הוא נחשב לאחד הצמחים היעילים ביותר בטיפול בגלי חום של גיל המעבר.

פעילות רפואית:
מאזן\מזין מערכת הורמונלית (נשים), מוריד לחץ דם, ממריץ\מניע, מקדם אסטרוגן, מקדם\מסדיר מחזור חודשי, מקרר, מרגיע, מרחיב כלי-דם, משכך כאבים, נוגד דלקת, נוגד עווית, נוגד עווית (רחם), נוגד פרכוסים, נוגד שיעול, תומך בלידה.

מחקרים:
ניסוי קליני אקראי שנערך באיטליה (2005) בדק את יעילותה של תמצית מימית של הצמח על 64 נשים בגיל המעבר הסובלות מגלי חום בהשוואה לאסטרדיול (אסטרוגן). הנשים בקבוצת המחקר קיבלו 40 מ”ג תמצית מהצמח ביום למשך שלושה חודשים, ואילו אלו שבקבוצה השנייה קיבלו 25 מק”ג אסטרדיול פעם אחת בכל שבעה ימים, וב- 12 הימים האחרונים של שלושת חודשי הטיפול קיבלו בנוסף 10 מ”ג ביום של Dihydrogesterone (טיפול הורמונלי). תוצאות הניסוי הראו כי בשתי הקבוצות חלה ירידה משמעותית בתדירות גלי החום כבר בחודש הראשון לטיפול. השפעה חיובית זו של הטיפול נמשכה לכל אורך שלושת החודשים ללא הבדל בין שתי הקבוצות.

בנוסף, חל שיפור בתופעות כגון חרדה ודיכאון בשתי קבוצות המחקר. בקבוצה שקיבלה את תמצית הצמח חלה עלייה קלה אך משמעותית ברמות הכולסטרול מסוג HDL וירידה משמעותית ברמות ה-LDL בסוף תקופת הטיפול. לא חלו שינויים ברמות הכולסטרול הכללי והטריגליצרידים. כמו כן, לא חלו שינויים ברמות FSH, LH וקורטיזול בשתי הקבוצות. החוקרים הסיקו כי מתן תמצית מהצמח במינון 40 מ”ג ביום עשוי להוות תחליף לטיפול הורמונלי בנשים בגיל המעבר המסרבות או שאינן יכולות לקבל טיפול קונבנציונלי.

מקורות :

ד”ר כריסטיאן נורתרופ

  1. Clin Exp Obstet Gynecol. 2003;30(4):203-6
  2. Fertil Steril. 1997 Dec;68(6):981-6
  3. Gynecol Endocrinol. 2005 Jan;20(1):30-5

 

אם גם את מתמודדת עם תופעות גיל המעבר, אני מזמינה אותך ליצור עמי קשר דרך דרך האתר, דרך המייל שלי [email protected] או בטלפון 054-4611683 לקביעת פגישת טיפול אישית ומקצועית, להתייעצות, או פשוט לשיחת תמיכה והכוונה.

שלך,
מור

המוצרים שלי

נגישות
Search
דברו איתי
דברו עם מור
איך אפשר לעזור